۰۹۱۲۲۶۳۶۳۵۴

وضعیت بازار مسکن در ماه های آینده / پیش بینی باز مسکن

در حال حاضر، بازار مسکن با چالش‌هایی روبرو است و کارشناسان آنها را عمدتاً به رکود وابسته می‌دانند. نبود خریداران برای فایل‌هایی که در بازار موجود است، باعث ایجاد یک وضعیت گیج کننده برای فعالان در این حوزه شده است. همچنین، سیاست مالیات بر خانه‌های خالی در حل مشکلات این حوزه اثرگذاری زیادی نداشته است و تنها منجر به ارائه فایل‌های بزرگتر با قیمت بالاتر شده است.

در بازار مسکن شهر تهران، واحدهای بزرگتری به صورت پراکنده وجود دارند که به نظر می‌رسد باب‌های تقاضای آنها بسته شده است. این فایل‌های نامتناسب، در هر دو حوزه فروش و اجاره، تعداد قابل توجهی واحد بزرگ‌متراژ در نیمه شمالی تهران را شامل می‌شوند. اما این تعداد بیشتر به دلیل قیمت‌های نامتعارف این واحدهاست که علاقه چندانی در بازار به خود جلب نکرده‌اند.

دولت قصد دارد از نیمه شهریور امسال، تلاش کند تا از واحدهایی که بدون سکنه هستند، مالیات دریافت کند. البته در حال حاضر سازمان امور مالیاتی اعلام کرده است که در کل کشور ۶۰ هزار واحد خالی را شناسایی کرده و برای آنها برگه مالیاتی صادر کرده است.

نمایی از وضعیت فعلی بازار مسکن در نیمه دوم تیر ماه به نمایش گذاشته شده است. همچنین به نظر می رسد که “رکود” بازیگر اصلی این روزهای بازار مسکن است و در حضور فروشندگان، خریداری برای معامله ملک وجود ندارد. در این شرایط، می توان چه چشم‌اندازی را برای بازار مسکن در ماه‌های آینده پیش بینی کرد؟

منصور غیبی، کارشناس مسکن در این خصوص گفت: «بازار مسکن در سال ۱۴۰۲ تحت تاثیر یک افزایش غیرمعمول و نامتعارف در سال ۱۴۰۱ قرار گرفت. بخصوص در چهارماه سوم سال، این افزایش قیمت اصلی برای آن ناشی از توقعات تورمی صاحبان و فروشندگان بود و علت اصلی آن، ناپایداری در فضای اقتصادی و عدم کنترل قیمت و امکان وجود بازارهای موازی در صنعت مسکن بود.»

به طور خلاصه او گفت: “در عین حال، برخی افراد به دنبال کسب سود از سرمایه‌گذاری در بازار مسکن بودند تا ارزش پول ریال را حفظ کنند. این تحرکات سبب افزایش ناپایدار قیمت‌ها شده است. در واقع، بالغ بر ۲۰ درصد از تورم کل جامعه به علت افزایش قیمت مسکن رخ داده است. با این حال، افزایش قیمت‌ها هنوز متوقف نشده است و به دلیل حبس شدن قیمت‌ها در بازار مسکن، هنوز امیدی به کاهش سریع قیمت‌ها وجود ندارد.”

 

مشکلات رکود و بی‌ثباتی در مصرف‌کنندگان

درباره دلیل شرایط فعلی در بازار مسکن، به طور غیرمستقیم اشاره شد: «بحث رکود در خرید و فروش منجر به پیدایش مشکلات در اقتصاد مسکن شده است. این شرایط در حوزه اجاره نیز در چند سال اخیر ظاهر شده و نامنظمی در رفتار مصرف‌کنندگان و فعالان بازار مسکن را نشان می‌دهد.»

این کارشناس مسکن همچنین اشاره کرد که فعلاً در تهران ، فرآیند رسوب در بازار مسکن در حال حاضر به شهرهای دیگر نیز گسترش یافته است. از آنجا که سیاست‌گذاران برنامه‌ای برای کنترل و از بین بردن این رکود ندارند و نیز تعریفی برای انعکاس رونق طبیعی در حوزه مسکن ارائه نمی‌دهند، قسمتی از اقتصاد به رکود تورمی خواهد رفت که هیچکدام از دولت، سرمایه‌گذار و مصرف‌کننده‌ها بهره‌برداری مناسب از آن را نمی‌توانند داشته باشند. همچنین ، مدت زمان این دوره انباشت و افزایش قیمت در آینده را به صورت قابل توجهی افزایش می‌دهد. »

 

کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که ادامه وضعیت فعلی، به خصوص رکود در بازار مسکن، شرایط را به مرور سخت تر از همان حال حاضر میکند.

آنها معتقد هستند که برای خارج شدن از این وضعیت، دولت باید سیاست های محاسبه شده ای را در بازار مسکن اجرا کند، زیرا که سیاست های فعلی فقط یک نوع حرکت تئاتری هستند.

 



منتشر شده در ۱۴۰۲/۰۴/۲۴