۰۹۱۲۲۶۳۶۳۵۴

استاندار تهران: سه راهکار تامین مسکن

به جرات می‌توان گفت که مشکلات مسکن در تهران ناشی از محدودیت‌های سرزمینی این منطقه است. همانطور که می‌دانیم، تهران با چالش‌های خاص خود روبرو است. افزایش جمعیت با نرخ ۵ تا ۶ درصد سالانه، با شرایط جغرافیایی و زمینی تهران سازگاری مناسبی ندارد. همه افرادی که به هر شکلی وارد تهران می‌شوند، مواجه با این مشکل هستند، سپس به دلیل فعالیت اقتصادی یا برای اشتغال به شهر مهاجرت می‌کنند.

راهکاری که پیشنهاد می‌شود، ایجاد شهرک‌های اقماری در اطراف تهران است. این شهرک‌ها باید ظرفیت کافی برای پذیرایی از جمعیت را داشته باشند. به این صورت، می‌توان قسمتی از جمعیت را در این مکان‌ها اسکان داد. با این حال، بخش اصلی توجه و تلاش باید بر روی بازآفرینی در داخل شهر تهران باشد.

وی سپرده که به این معنا است که در مناطق با سابقه بالای ۳۰ یا ۳۵ سال (ساختارهای قدیمی) و قابلیت تحمل تراکم جدید و جذب جمعیت، می توان آپارتمان های یک یا ۲ طبقه را تبدیل به آپارتمان های چند طبقه کرد و بخشی از نیازها را تامین کرد.

فخاری اظهار کرد: نکته اساسی طرح مهاجرت معکوس از تهران به شهرستان ها است؛ همان طرحی که دولت های گذشته نتوانستند به پایان برسانند. به نظرم باید دوباره بر روی این موضوع تمرکز کرد؛ چه عواملی باعث می شوند تهران جاذبه های لازم برای اسکان را داشته باشد؟ ما باید طرح مهندسی معکوس این کار را در دستور کار قرار دهیم تا این امکان را فراهم کند و افراد به محل تولد خود بازگردند و مسائل اشتغال، اسکان و ارتباطات اجتماعی در آن مناطق حل شود؛ این مسائلی هستند که می تواند طرح اسکان جمعیت در تهران را در کنترل قرار دهد.

مسئله استفاده از ظرفیت بافت‌های فرسوده برای تامین مسکن، مورد توجه وزارت راه و شهرسازی است. استاندار تهران در پاسخ به این سؤال بیان کرد که اقداماتی در این زمینه انجام شده است.

اکنون معاونت بازآفرینی وزارت راه و شهرسازی با تمرکز بر این موضوع در تهران فعالیت می‌کند تا از ظرفیت بازآفرینی استفاده شود. با اخذ وام و تسهیلات مالی، طرح‌های بازآفرینی و تأمین مسکن بیشتری برای عوامل مختلف در تهران ایجاد می‌شود.



منتشر شده در ۱۴۰۲/۰۴/۲۷