۰۹۱۲۲۶۳۶۳۵۴

طریقه محاسبه کمیسون املاک سال ۱۴۰۲ | نحوه محاسبه حق کمیسون املاک سال ۱۴۰۲

طریقه محاسبه کمیسون املاک سال ۱۴۰۲ | نحوه محاسبه حق کمیسون املاک سال ۱۴۰۲

حق کمیسیون مشاوران املاک، کارمزدی است که در همه معاملات ملکی برای مشاوران در نظر گرفته می‌شود. به طور کلی، این مبلغ براساس تصمیمات اتحادیه صنف مشاوران املاک و با توجه به عوامل خاصی محاسبه می‌شود.

اکنون بیایید به فرمول محاسبه حق کمیسیون مشاوران املاک نگاهی بیندازیم. پس از خرید یا فروش یا اجاره ملک، این کارمزد چگونه محاسبه می‌شود؟ برای شما توضیح می‌دهیم که چگونه این فرمول در معاملات ملکی مانند خرید، فروش، رهن و اجاره ملک محاسبه می‌شود تا درک کاملی از نحوه محاسبه آن داشته باشید.

محاسبه کارمزد مشاوران املاک برای خرید و فروش ملک

تعیین کارمزد مشاوران املاک هر سال توسط اتحادیه صنف مشاوران املاک انجام می شود. حق کارمزد خرید و فروش ملک در شهر تهران برای سال ۱۴۰۲ به شرح زیر محاسبه می شود: (این کارمزد برای تمام انواع ملک تجاری، اداری و مسکونی یکسان است).

در گذشته، مشاوران املاک براساس تعرفه‌های رسمی قبلاً هزینه کمیسیون خود را اعلام نمی‌کردند و توضیحی درباره نحوه محاسبه آن به مشتریان نمی‌دادند. اما در آخرین ابلاغیه اتحادیه مشاوران املاک تهران در مهر ماه سال ۹۹، قانون جدیدی تصویب شد که معامله گران باید مبلغی برابر با ۰.۵ درصد ارزش معاملات را به عنوان هزینه کمیسیون به مشاوران املاک پرداخت کنند. از این مبلغ، ۰.۲۵ درصد متعلق به خریدار و ۰.۲۵ درصد متعلق به فروشنده است. همچنین تمام قراردادهای ملکی مشمول این قانون هستند و هر دو طرف معامله مسئول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند که معمولاً ۹ درصد است.

یک فروشنده می‏‌خواهد یک خانه را به مبلغ یک میلیارد تومان بفروشد. هزینه مشاور املاک متشکل از ۰.۲۵ درصد ارزش خانه و ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده توسط هر دو طرف قرارداد به پرداخت خواهد رسید.

نحوه محاسبه کمیسون اجاره در املاک

مجوز داده شده به مشاوران املاک برای قراردادهای اجاره ملک، سایت‌های فروش خصوصی وسکن مسکونی املاک را مجبور می کند ,۲۵ درصد از مبلغ کل اجاره ماهیانه را به عنوان حق کمیسیون جهت خدمات ارائه شده اخذ کنند. بدین معنی که در صورتی که در قرارداد هیچ مبلغی به عنوان ودیعه یا وجه الباقی ذکر نشود و موجر تنها در ازای دریافت مبلغ اجاره ماهیانه، کل ملک خود را در اختیار مستاجر قرار دهد.

برای مثال اگر میزان اجاره ماهیانه یک ملک ۲ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه املاک برای این قرارداد به صورت زیر محاسبه می شود:

نحوه محاسبه کمیسون رهن ملک در املاک

در قراردادهای رهن کامل، ابتدا باید مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنید؛ به این شکل که هر یک میلیون تومان رهن را در ۳۰ ضرب کنید. سپس ۲۵ درصد این عدد را بدست آورده و ۹ درصد مالیات آن را به عنوان حق کمیسیون به مشاور املاک پرداخت کنید.

به عنوان یک مثال، اگر مبلغ کل رهن ملک ۷۰ میلیون تومان باشد، حق کمیسیون بنگاه ملکی به صورت زیر محاسبه می‌شود:

نحوه محاسبه کمیسون رهن و اجاره ملک در املاک

اگر در اجاره نامه به جز رهن، همچنین یک مبلغ اجاره تعیین شده باشد، ابتدا باید مبلغ رهن را به مبلغ اجاره تبدیل کنید. سپس این دو عدد را با هم جمع کنید تا مبلغ کل ماهیانه را بدست آورید. ۲۵ درصد این عدد حق کمیسیون بنگاه است که باید به آن ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده را هم اضافه کنید.

به عنوان مثال، در صورتی که در قرارداد مبلغ ۲۰ میلیون تومان به عنوان رهن و ۱ میلیون تومان به عنوان اجاره بها ذکر شده باشد، حق کمیسیون مشاور املاک به صورت زیر محاسبه می‌شود:

 

گرفتن کمیسون اضافه توسط املاک

حق کمیسیون مشاوران املاک، معمولاً میزان ثابت و مشخصی دارد که توسط اتحادیه تعیین می‌شود. در صورتی که یک مشاور املاک تلاش کند تا مبلغی بیشتر از این مبلغ را دریافت کند، شما می‌توانید شکایت خود را از طریق اتحادیه صنفی مشاوران املاک همان شهر، مطرح کنید و درخواست درخواست ناروا این مشاور را مورد بررسی قرار دهید. فرایند قانونی ، شکایت شما را مورد بررسی قرار می‌دهد و آن را پیگیری می‌کند.

توجه داشته باشید که مشاوران املاک در واقع موظف هستند تا رسیدی از دریافت کارمزد به طرفین معامله تحویل دهند. همچنین، مبلغ دریافتی باید در قرارداد ذکر شود. این حق کمیسیون مشاوران املاک، حق قانونی و عرفی است و در صورت عدم پرداخت از طرفین معامله، مشاوران قادر خواهند بود از آن پیگیری کنند.

 



منتشر شده در ۱۴۰۲/۰۵/۰۳